Gelişen teknolojiyle beraber mesafeler kısalırken, dünya giderek küçülüyor. Bu cümle çok klasik olsa da, gözden kaçan nokta, otomobil motorlarının da mevcut küçülme hareketinden payını alması. Üstelik tüketiciler de bu durumdan şikayetçi değil. ABD Merkezli Frost&Sullivan'ın yaptığı araştırma ise, motor hacmi küçük otomobillerin daha da yaygınlaşacağını gösteriyor.
Araştırmaya göre, dizel motorlar gibi, benzinli motorlarda da hacim küçültme yaygınlaşacak. Dizellerde son 10 yılda hızlanan bu işlem, benzinlide de benzer bir hızla devam edecek. Turbo beslemesi ve değişen supap mekanizmaları gibi, motor hacmini azaltmayı destekleyen teknolojilere olan talep de artacak. Hacim küçültmeye yönelik yapılacak silindir sayısının düşürülmesi ise, benzinli motorlarda yalnız 1.2 lt ve altına uygulanacak. Yine de 2018 yılına kadar benzinli araçların yüzde 35 ila 38'inin turbo olması bekleniyor.
Bahsedilen küçültme hareketinin altında ise, öncelikler, fosil yakıtların azalması, yakıt fiyatlarının artması ve çevre kirliliği rol oynuyor. Süreç devam ederken, güç aktarım mekanizması geliştirme ve karşılaştırma kapasiteleri tam olan tedarikçilerin büyük önem kazanması bekleniyor. Destekleyici teknolojilerin eklenmesiyle de maliyetlerin artması, dolayısıyla maliyete duyarlı sektörlerdeki hissedarların oranları etkilemesi de öngörüler arasında.
Diğer yandan, yasal düzenlemeler ve çevre duyarlılığı, küçük motorlu araç satışlarını arttırıyor. Örneğin, Batı Avrupa'da, 2009 yılında düzenlenen hurda teşvikleri, eski motorları yenileriyle değiştirme alışkanlığını azaltmış. Benzer girişimler, motor hacmini küçültme hareketini de teşvik edebilir.
Tüm bu bilgiler ışığında, yakıt tüketimi düşük, boyutları ve motorları küçük otomobiller, önümüzdeki yıllarda sokaklarda daha çok yer alacak. Yani, park ve trafik sorunu bulunan büyüklerin pabucu dama atılacak gibi gözüküyor.
Yazı: Yunus Emre Kabaoğlu