Otomobil tarihine damga vuran önemli modellerden biri olan VW Beetle, sevimli tasarımı, sağlamlığı ve ekonomikliğiyle öne çıkarken bu özellikleriyle bir ulaşım aracı olmaktan çok neredeyse her ailenin bir ferdiydi. Bu aracın öyküsü de ilginçti: Dönemin Alman Hükümeti, ailelerin kolaylıkla satın alabileceği uygun fiyatlı ve 100 km/s hıza ulaşabilen, 17 derece eğimi tırmanabilecek bir otomobil üretilmesini istiyordu. Bu aracı geliştirme görevi Ferdinand Porsche’ye verildi. Bay Porsche, Stuttgart’ta bulunan tasarım ofisinde 1933’te yeni araç geliştirme projesini başlattı. 1935’te geliştirilen ilk konsept, Alman Hükümeti’nden onay alamadı. Ferdinand Porsche bu sefer yuvarlak çizgilere sahip ikinci bir konsept geliştirdi. 1937’de ortaya çıkan konsept üzerinden yapılan çalışmalar ve testler tamamlanınca üretilmesine karar verildi. Halk için geliştirilen bu aracın adı Almanca’da halk anlamına gelen “Volk” ile araba anlamındaki “Wagen” kelimelerinin birleşimiyle Volkswagen yani kısaca VW oldu. VW, 25 Mayıs 1937’de resmi olarak kuruldu ve ilk model 1938’de tanıtılarak deneme üretimlerine başlandı. Type 1 olarak da adlandırılan bu aracın kubbe şeklindeki tavanı, şişkin çamurlukları, iki parçalı arka camıyla oldukça farklıydı. Arkadan motorlu olan bu modelde 24 HP gücündeki 1,0 litrelik hava soğutmalı boxer motor görev yapıyordu. Bu araç 100 km/s’ye ulaşıyordu. Ancak 1939’da başlayan İkinci Dünya Savaşı, VW üretiminin durmasına neden oldu ve alınan siparişler de iptal edildi. Ferdinand Porsche, savaş sırasında kullanılmak üzere Type 1 şasisi üzerinden suda gidebilen Schwimmwagen ile arazi için Kübelwagen isimli askeri araçları geliştirdi. Savaşın sona ermesinin ardından VW Beetle, İngiliz mühendis ve Yüzbaşı Ivan Hirst’ün gözetiminde Wolfsburg’ta bulunan fabrikada 1945’te yeniden Type 1 adıyla üretilmeye başlandı. Aracın temel özellikleri değiştirilmedi ve pistonlarda, silindir kapaklarında ve soğutma sisteminde değişiklikler yapılarak silindir hacmi 1,1 litreye (1131 cc) çıkartılıp gücü 1 HP arttırıldı. Arka camı da artık tek parça olan Beetle’ın (Type 1) satışları hızla artıyordu. 1949’da cabrio yani üstü açık Type 1’in üretimine yeniden başlayan VW, 1950’de hafif ticari aracı olan Transporter’ı da üretmeye başladı. Tüm modeller ortak şasi, motor ve şanzımana sahipti. 1951’de camları ve tamponları değiştirilen Beetle’ın üretiminin yüzde 41’i ihraç ediliyordu. 3 Temmuz 1953’te, 500.000’inci Beetle üretim bantlarından inerken aynı yıl Brezilya’da bir montaj atölyesi kuruldu. Alman üretici 1954 yılında 1 milyonuncu otomobilini üretti ve yine 1954’de Beetle’ın motor gücü 30 HP’ye çıktı. 1955’te ABD’de en çok satılan ithal otomobil olan Beetle’da 1957’de yapılan makyaj sayesinde daha büyük ön ve arka camlar yer alırken iç mekanda da çeşitli yenilikler yapıldı. VW, 1960’da Karmann tarafından geliştirilen Karmann Ghia’nin üretimine başladı. Ardından Alman üretici, 1961’de tek kapılı sedan, station ve hatchback karoser tiplerine sahip VW 1500 modelini pazara sundu. 1965’ten itibaren Beetle’ın 1,3 litrelik motorunda yapılan yenilikle krank mili ve pistonları değiştirildi, silindir hacmi 1,5 litreye çıkartıldı. VW, Beetle’ın 1200, 1300 ve 1500 modellerinin birbirinden ayrılması için motor kapağında yazılı logo kullanmaya başladı. Süspansiyon sisteminde de değişiklik yapılan bu aracın havalandırma sistemi yenilendi. İç mekanda da direksiyon, göstergeler ve koltuklarda çeşitli yenilikler vardı. Bagaj kaputunun içerisinde bulunan yakıt deposunun kapağı kullanıcılar için büyük sorun olduğu için 1967’de sol çamurluğa yerleştirildi. Aynı yıl aracın farlarında da yenilik yapılarak 12 volt akü ve elektrik sistemine yer verildi. 1967’de özellikle Amerika pazarı için üretilen Beetle 1500’de otomatik şanzıman seçeneği vardı. Beetle’da 1971’den itibaren bombeli ön cama geçildi. Ayrıca torpido paneli de büyüyüp stop lambaları yenilenen Beetle’ın koltuklar, tamponları, göstergeleri de elden geçirildi. Beetle’a 50 HP’lik yeni 1,6 litrelik boxer motor eklendi. Beetle’ın 1972 yılında 15.007.034 adetlik üretim adediyle Ford Model T’nin satış rekorunu geçerek dünyanın en çok üretilen modeli oldu. Ancak 70’lerin başlarından itibaren Avrupa’da üretilmeye başlanan yeni küçük sınıf otomobiller, Beetle’ın pazar payını küçültüyordu. VW, Beetle’a alternatif olarak 1974’te Polo ve Golf’ü de pazara sundu. Beetle 1974’te Wolfsburg’ta, 1978’de ise Emden fabrikasında Almanya üretim serüvenini noktaladı. O tarihe kadar Almanya’da toplam 16.254.500 Beetle imal edildi ve üretim Meksika Puebla’da yer alan VW tesislerde devam ediyordu. Alman üretici 1994’te Detroit Otomobil Fuarı’nda Beetle’ın yeni konseptini tanıttı. Golf IV platformu üzerinden geliştiren bu araç New Beetle adıyla 1998’de üretilmeye başladı. New Beetle, klasik Beetle çizgilerine sahip olsa da önden motorlu, önden çekişli ve su soğutmalı, sıralı 4 silindirli motora sahipti. Klasik kaplumbağa yani son Beetle ise 30 Temmuz 2003’de Meksika’daki üretim bantlarından indirildi. Kaplumbağa efsanesi 2011’de tanıtılan yeni nesil yani The Beetle’ın üretimiyle yeniden yollardaydı. Ancak bu aracın üretimi de Temmuz 2019’da sona erdi. Kaplumbağa efsanesinin geleceğe taşınıp taşınmayacağı henüz belli değil. Ancak elektrikli bir I.D. versiyonu için yeşil ışık yanma ihtimali çok fazla görünüyor.
- 8 Kasım 2022
VW Beetle kronolojisi
1938’de üretilen Beetle ve Beetle Cabrio ile birlikte, 1955, 1965 ve 1972’de pazara sunulan Beetle’lar, bu aracın tarihini de özetliyor.
Volkswagen Hebmüller Cabriolet
Bir tasarım şirketi olan Hebmüller’in geliştirdiği Volkswagen Type 14A (Hebmüller Cabriolet) 1949 ile 1953 yılları arasında üretildi. Bu araç 2+2 kişilikti.
Avantajlı bir otomobil
Sağlam şasisi, tamiri kolay ve ekonomik olan hava soğutmalı boxer motoru, konforu ve tasarımıyla pek çok kişinin favori modeliydi.
Dünyanın en çok satılan modeli
VW Beetle, 1972 yılında 15.007.034 adetlik üretim adediyle Ford Model T’nin satış rekorunu geçerek dünyanın en çok üretilen modeli oldu.
1972'de son makyaj yapıldı
1949’dan itibaren 5 kez büyük makyaj gören Beetle’ın son hali 1972’de tanıtıldı.
Son Beetle
30 Temmuz 2003’de Son Beetle, Meksika’daki üretim bantlarından indi. 21.519.464’üncü araç olan bu Beetle, Wolfsburg’daki VW müzesine gönderildi.
Dede ile torun bir arada
1938 model VW Beetle’ın retrosu olan ve 1998’de yollara çıkan New Beetle geçmiş ile gelecek arasında köprü kurdu.
1950 VW-Hebmüller Cabriolet, 1980 VW Beetle 1303 Cabriolet, 2002 VW New Beetle ve 2016'dayıllara çıkan nesilleri bir arada.
Otomobil dünyasının en güvenilir bilgi kaynağı
Otomobil dünyasındaki tüm önemli gelişmeleri, doğru ve tarafsız şekilde okura ulaştıran otohaber dergisi yılda 12 sayı çıkan tek otomotiv dergisidir. Yıl boyunca çıkardığı birçok ek yayınla otomobil dünyasına dair her konuda okuruna zengin bir içerik sunar. Elektrikli ve hibrit otomobillerden safkan spor otomobillere, klasik ve antika taşıtlardan SUV ve crossoverlara uzanan zengin bir özel yayın çeşitliliği sunan otohaber dergisi ayrıca yıl boyunca gerçekleştirdiği test ve karşılaştırmaları da Test Yıllığı dergisinde bir araya topluyor.