Mali sisteminin neredeyse tamamını dolaylı vergiler üzerine kuran Türkiye'nin, en önemli gelir kalemlerinden birini, tartışmasız akaryakıt üzerinden alınan vergiler oluşturuyor. Akaryakıtta Avrupa'nın litre başına en fazla vergi alan ülkesi konumundaki Türkiye'de fi yatların aşırı yüksek olması tüketiciyi sürekli daha uygun fiyatlı alternatifl ere itiyor. Benzindeki aşırı yüksek fi yat nedeniyle LPG ve dizel motorlu araçlara daha fazla yönelen tüketiciler, 10 numara motor yağı gibi çarpık yolları da tercih edebiliyorlar. Son 10 yılda benzin tüketimi sürekli azalma eğilimi gösterirken, LPG ve düşük kükürtlü dizel tüketiminde neredeyse her yıl artış yaşandı. Yılın ilk yarısında da durum çok değişmedi. LPG tüketimi artış eğilimini sürdürürken, dizel motorlu araçların satışında son dönemde yaşanan artış, dizel tüketimine de yansımış durumda. Kırsal motorin tüketiminde ise olağandışı azalma yaşanırken, sektör bu düşüşü 10 numara motor yağında yaşanan satış patlamasıyla açıklıyor. Yılın ilk 6 ayında otomotiv yakıtlarının toplam tüketim miktarında 2009'un aynı dönemine göre değişiklik yaşanmadı ve 8.5 milyon ton olarak gerçekleşti. İlk 6 ayda en dikkat çekici düşüş benzin tüketiminde yaşandı. Yüzde 8.5 düşüşün yaşandığı benzin tüketimi zaten yıllardır düşüş eğilimin-deydi ancak bu yıl yaşanan düşüş dikkat çekici. PET-DER raporunda, bu düşüşü, geçtiğimiz yılsonunda benzine yapılan ÖTV artışına bağlıyor. Kırsal motorin tüketimi yüzde 6.8 azalarak 5.3 milyon metreküp'e gerilerken düşük kükürtlü motorin tüketimi ise yüzde 22.3 artarak 2.2 milyon metreküp'e ulaştı. İlk 6 ayda en dikkat çekici yükseliş ise LPG'de yaşandı. LPG tüketimi yüzde 9 artarak 1.15 milyon tonu geçti. Benzinde yaşanan düşüş tartışmasız yüksek vergi ve LPG ile arasında açılan fi yat farkından kaynaklanıyor. Fiyat farkı o kadar yüksek ki LPG dönüşümü masrafl arı kısa zamanda amorti ediliyor. Yeni rafi nerileraçmaya hazırlanan Türkiye'nin üreteceği benzini, düşen talep nedeniyle nereye satacağı muamma. Kırsal motorindeki düşüşün nedeninin en büyük nedeni ise 10 numara motor yağı. 10 numara motor yağı geçtiğimiz yıl 500.000 tonun üzerinde piyasaya sürülerek kırsal motorin tüketimini zayıfl atırken, PET-DER tahminlerine göre devlet bu durumdan 1 milyar TL'nin üzerinde vergi kaybetti. 10 numara motor yağının Türkiye'ye verdiği zararlardan biri de ithal ediliyor olması. Türk rafi nerilerinin üretiminin talebi karşılayamadığı 10 numara motor yağı ithalatı 2009'dan beri serbest hale geldi ve hemen Türkiye'nin önünde ciddi bir sorun haline geldi.
Haberler
Dizel ve LPG tüketimi artıyor
Akaryakıt piyasasında geride kalan 6 ayda dizel ve LPG’nin tüketim oranı hızla artarken, benzin tüketimi yüzde 8.5 oranında azaldı. Sektörün en büyük sorunu ise 10 numara motor yağından doğan kaçak kullanım.
- 26 Ağustos 2010
Otomobil dünyasının en güvenilir bilgi kaynağı
Otomobil dünyasındaki tüm önemli gelişmeleri, doğru ve tarafsız şekilde okura ulaştıran otohaber dergisi yılda 12 sayı çıkan tek otomotiv dergisidir. Yıl boyunca çıkardığı birçok ek yayınla otomobil dünyasına dair her konuda okuruna zengin bir içerik sunar. Elektrikli ve hibrit otomobillerden safkan spor otomobillere, klasik ve antika taşıtlardan SUV ve crossoverlara uzanan zengin bir özel yayın çeşitliliği sunan otohaber dergisi ayrıca yıl boyunca gerçekleştirdiği test ve karşılaştırmaları da Test Yıllığı dergisinde bir araya topluyor.
e-Bülten aboneliğimize kayıt olmak için e-posta adresinizi giriniz.