Gelişmekte olan ülkelerde fiyat, tüketicilerin tercihlerini belirlemesinde temel unsur olarak öne çıkar. Türkiye de dünyanın gelişen ülkelerinden biri olduğundan bu genel geçer tanımlama ülkemiz için de geçerli. Akaryakıt fiyatlarındaki düzenli değişiklik araçların motor seçeneklerini de doğal olarak etkiliyor. Aslında dengelerin çok hızlı değişmediği otomotiv sektöründe akaryakıt fiyatlarındaki karmaşa ve hızlı değişen fi yatlar, ilk 10 ayda tüketicilerin de tercihlerinde hızlı değişiklikler yapmasına neden oldu. Son yıllarda dizel motorlarda yapılan geliştirmeler, dizel motorlu araçların tercihinde hızlı bir yükselişe neden olmuştu. Geçen yıl yüzde 50'yi bulan bu oran bu yıl hızla düşüşe geçti ve ilk 10 ayın sonunda yüzde 42'ye geriledi. Ekonomikliğinin yanı sıra daha çevreci olan dizel motorlu araçlar benzinli araçlara göre daha pahalı olmasına rağmen tüketicinin hızla ilgisini çekmeyi başardı. İlk 10 ayın sonunda benzinli araçların tercihinde ise hızlı bir gelişme yaşandı.
Dikkat çeken gelişmelerden biri de LPG dönüşümü yapılan araçlardaki hızlı artış. LPG'li araç sayısındaki artış verileri resmi olmadığından hızı tam olarak hesaplanamıyor ancak pek çok LPG dönüşüm şirketi hizmetlerine yetişmekte zorlandıklarını belirtiyor. LPG tercihinin artmasında, akaryakıt fiyatlarındaki dengesizliğin ve olağanüstü artışın LPG'ye oranla daha az olmasının da payı büyük. Pek çok tüketici benzinli araç alırken, dizele göre daha tutumlu olmasa da araçlarını kısa zamanda LPG dönüşümüne sokmayı planladığından dizel araçların tercihinden benzinlilere doğru böyle bir kayma da yaşanmış oluyor. İkinci el piyasasında daha çok tercih edilmesine rağmen dizel motorlu araçların tercihindeki hızlı düşüşün temel nedenlerinden biri de özellikle son aylarda önceki yıllara oranla dizelle benzin fiyatlarının oldukça yaklaşması oldu. Dizel motorlu araçların daha pahalı olduğu da hesaba katılırsa, az kilometre yapan bir tüketicinin dizel motorlu araca verdiği fazla paranın kendini amorti etmesi oldukça uzun bir süreyi kapsar hale geldi. Yaşanan ekonomik krizin etkisiyle tüketiciler daha kısa vadeli düşünür oldular ve kısa vadede daha fazla para harcamak yerine benzinli bir aracı tercih ederek kriz döneminde otomobile daha az yatırım yapmış oldular.
Haberler
Dizel düşüşte, benzin yükselişte
2008 yılının başından itibaren hızla yükselen dizel motorlu araç tercihi 2009’un ilk 10 ayında yeniden düşüşe geçti. 2008’de eşitlenen dizel ve benzinli oranı 2009’da dizelde yüzde 42’ye geriledi.
- 10 Aralık 2009
Otomobil dünyasının en güvenilir bilgi kaynağı
Otomobil dünyasındaki tüm önemli gelişmeleri, doğru ve tarafsız şekilde okura ulaştıran otohaber dergisi yılda 12 sayı çıkan tek otomotiv dergisidir. Yıl boyunca çıkardığı birçok ek yayınla otomobil dünyasına dair her konuda okuruna zengin bir içerik sunar. Elektrikli ve hibrit otomobillerden safkan spor otomobillere, klasik ve antika taşıtlardan SUV ve crossoverlara uzanan zengin bir özel yayın çeşitliliği sunan otohaber dergisi ayrıca yıl boyunca gerçekleştirdiği test ve karşılaştırmaları da Test Yıllığı dergisinde bir araya topluyor.
e-Bülten aboneliğimize kayıt olmak için e-posta adresinizi giriniz.