
Çılgın Türk bunu yaptı

Benzinle çalışan aracı elektrikli otomobile çeviren Murat Orhon, yaptığı tüm işlemleri Facebook sayfasında anlattı... "%100 elektrikle çalışan bir araç yapma fikri bir süredir aklımdaydı bunun için uygun seçeneklerden en ucuzu olan 1990 model Fiat 126 Bis'imi 2 ay önce 3.000.- TL'ye aldım, ve benzinli motoru ile son sürüşü yaptım"
Çılgın Türk bunu yaptı

Aracın fiziksel boyutları oldukça küçük olduğu için çokda hafif, buda elektrikle çalışan bir araç için daha uzun menzil demek.
Çılgın Türk bunu yaptı

126 Bis çok basit bir araç dönüşüm sırasında ne direksiyon sistemine nede hidrolik fren sistemine elektrikli pompa takmak gerekmiyor buda işimi oldukça kolaylaştıracak.
Çılgın Türk bunu yaptı

Bu araçların sulu ve susuz tipleri var, benimki su soğutmalı yani motorla beraber radyatör fan vs. de sökmem gerekiyor.
Çılgın Türk bunu yaptı

Önce ön tarafdan aracın aküsünü söktüm daha sonra soğutma ve kalorifer sistemini daha sonra ise motor ve benzin deposunu, arka koltuklarıda söktüm aküler için oraya uygun bir yer yapacağım.
Çılgın Türk bunu yaptı

Motoru şanzımana bağlayan M8 vidaları söküp marş motorunuda ayırdıkdan sonra motorun tek bağlantısı arka kaporta parçasına, ben o parçayı yerinden söküp motorla birlikde çıkarmayı daha uygun buldum. .
Çılgın Türk bunu yaptı

Motoru yerinden çıkarmadan önce benzin, su ve elektrik bağlantılarınıda söktüm, sanki hepsi geri takılacakmış gibi kırmadan bozmadan kesmeden çalıştığım için söküm biraz uzun sürdü. Şimdilik şanzıman ve debriyajı kullanacağım, sürüş testlerinden sonra bazı değişikler yapabilirim nede olsa bu araç benim için bir test platformu. .
Çılgın Türk bunu yaptı

Motorun üstünden debriyaj baskı ve balatası ile volanı sökeceğim, bunları çizip yaptıracağım adaptör parçaları ile elektrik motoruna bağlayacağım.
Çılgın Türk bunu yaptı

Gerekli parçaları yapabilmek için bazı ölçüler almak ve biraz kafa yormak gerekti.
Çılgın Türk bunu yaptı

Araç üstünde yaptığım her işlemi detayları ile yazmama imkan yok ama merak edenlere bir fikir vermesi için önemli işlemleri resimleri ile açıklamaya çalışıyorum.
Çılgın Türk bunu yaptı

Aldığım ölçüler ve çıkardığım şablona göre bağlantı parçasını çizdim.
Çılgın Türk bunu yaptı

Parçaların birbirine uyduğuna bakmak ve bazı ölçüler almak için geçici montaj...
Çılgın Türk bunu yaptı

Volan nihayet motorla buluştu... Baskı ve balatada bağlandı ve montaj tamam...
Çılgın Türk bunu yaptı

Birkaç ölçü aldıkdan sonra geri sökeceğim, montaj plakasını şanzımana iyice yaklaştırmak için motoru geriye alacak bir parça çizmem ve yaptırmam gerekiyor...
Çılgın Türk bunu yaptı

Spacer ı çizdim Parça oldukça büyük, ağır olmaması için aluminyumdan işlettim
Çılgın Türk bunu yaptı

Motoru 6 cm. geriye alınca şanzıman ile bağlantı plakası arası 2 cm. ye düştü buda bağlantı civatalarının oluşacak torka dayanmasını çok kolaylaştıracak. Nihayet geçicide olsa motoru araca taktım bundan sonrası mekanikden çok elektrik, elektronik... .
Çılgın Türk bunu yaptı

Daha önce motoru ve kontrol ünitesini test edip ön ayarlarını yapmıştım.
Çılgın Türk bunu yaptı

Daha önce motoru ve kontrol ünitesini test edip ön ayarlarını yapmıştım.
Çılgın Türk bunu yaptı

Araca takmayı düşündüğüm göstergelerden biri. Hepsini çok düşük fiyatlara ebay den aldım...
Çılgın Türk bunu yaptı

Sökülen benzin deposunun doldurma kapağı yerine şarj prizi...Yalnız kapaklı fiş piyasada bulunmuyor kapaklı olanlar hep dişi yani priz...
Çılgın Türk bunu yaptı

Bir kapaklı priz bir fiş ve biraz epoksi ile kendim yaptım...72 V 10 A şarj cihazıda gümrüğe takıldı ama evrakları yolladım bugün yarın gelir.
Çılgın Türk bunu yaptı

Şanzımanı tutan bağlı olduğu benzin motoruydu , onu çıkarınca boşta kaldı aşağı düştü vitesler geçmiyor , bu sorunu halletmek için bir ray profil kullandım
Çılgın Türk bunu yaptı

Arka koltuğu sökünce aküleri koymak için pekde düzgün olmayan bir zemin çıktı.
Çılgın Türk bunu yaptı

Ağır aküler nedeniyle zaman içinde meydana gelebilecek çökmeleri önlemek için çeşitli boylardaki tahtalarla destekli 15 mm. OSB den aldığım ölçülere göre bir platform yaptım.
Çılgın Türk bunu yaptı

Aküler yerlerine konuldu , daha sonra üstlerini bir pleksi fanus ile kapatmayı ve fan ile havalandırmayı düşünüyorum.
Çılgın Türk bunu yaptı

Kablo kesiti 6 mm2 çıkmasına rağmen 16 mm2 kesitli kablo kullandım genede gözüme ince geliyor.
Çılgın Türk bunu yaptı

Aracın gaz pedalını söküp yerine potansiyometre pedalı taktım kablosunuda lehimle ekleyip uzattım artık arkadaki motor kontrole gelen bütün kablolar tamam. Yarın veya ilk fırsat bulduğumda test sürüşü için hazır gibi...
Çılgın Türk bunu yaptı

2 anahtarlı geçici bir kutu yaptım daha sonra bu anahtarlar yapacağım kontrol panelinde olacak , bir tanesi kontaktörü aktif hale getiriyor diğeri kontrolun e-lock ını kaldırıyor her ikisini açmadan çalışmıyor.
Çılgın Türk bunu yaptı

Geçici kontrol kutusunu biraz geliştirdim, artık akü voltajını ve kalan kapasiteyi görebileceğim.
Çılgın Türk bunu yaptı

72 Volt 10 A switch mode şarj cihazını bağladım şimdilik güzel çalışıyor dışardanda şarj durumu görülebiliyor. Araç standart bir uzatma kablosu ile şarj edilecek.
Çılgın Türk bunu yaptı

Artık güzelleşme zamanı, ayrılabilirsem minikden boya kaportaya göndereceğim.
Çılgın Türk bunu yaptı

Ve İvedik O.S.B. den eve 24 km. lik yolculuk başlar, benzincide benzin! almaya durmadım sadece birkaç bileşenin sıcaklığını ve bazı civataların sıkılığını kontrol ettim.
Çılgın Türk bunu yaptı

24 km. yi sıfır sorunla tamamladı , bataryanın %65 i duruyor, maksimum 70 km hıza çıkdım daha hızlanabilir ama dördüde kampana olan güçlendiciside olmayan bu frenlere güvenemem.
Çılgın Türk bunu yaptı

e-Bis in şarj prizinide yerine taktım ve artık tamamen yeşil enerjiden ve bedava akülerimizi doldurabiliriz.
Otomobil dünyasının en güvenilir bilgi kaynağı
Otomobil dünyasındaki tüm önemli gelişmeleri, doğru ve tarafsız şekilde okura ulaştıran otohaber dergisi yılda 12 sayı çıkan tek otomotiv dergisidir. Yıl boyunca çıkardığı birçok ek yayınla otomobil dünyasına dair her konuda okuruna zengin bir içerik sunar. Elektrikli ve hibrit otomobillerden safkan spor otomobillere, klasik ve antika taşıtlardan SUV ve crossoverlara uzanan zengin bir özel yayın çeşitliliği sunan otohaber dergisi ayrıca yıl boyunca gerçekleştirdiği test ve karşılaştırmaları da Test Yıllığı dergisinde bir araya topluyor.