BMW, 1999'da X5 modeliyle sportif arazi aracı sınıfına ve 4 tekerlekten çekişli aktarma yapısına birçok yenilik kazandırdı. xDrive günümüzde, 3, 5, 6, 7 ve X modellerinde görev yaparken markanın ürün yelpazesini de zenginleştirmeye devam ediyor. Aslında BMW için çok yeni olmayan xDrive ve yardımcı sistemlerini farklı modeller üzerinde kar, buz, ıslak ve kuru zeminde deneme fırsatı bulduk. BMW tarafından akıllı 4 tekerlekten çekiş sistemi olarak adlandırılan xDrive'ı hava sıcaklığının eksi 4 derece olduğu Avusturya'nın Saalfelden bölgesinde, tamamen buz kaplı zeminlerde kullandık.
Bu sistem, sürüş sırasında Dinamik Denge Kontrolü'nün denetiminde, yolun, aracın ve tekerleklerin son durumunu belirleyip motor gücünü ön ve arka akslarına esnek, yani değişken oranlı olarak dağıtıyor. Saliselerle uygulanan bu destekler sayesinde BMW modellerinin arkadan veya önden kayma eğilimleri kontrollü olarak gerçekleşiyor. xDrive'nın en büyük destekleyicisi olan DSC, tekerlek dönüşünü, direksiyon açısını, yan kuvvetleri, basınç ve savrulma sensörleri sayesinde tespit ediyor. Bu değerlendirmede gaz pedalı ve direksiyon açısını da takip eden kontrol ünitesi, sistemler arasında risk taşıyan farklar olduğunu algılarsa, motor torkunu azaltmak, arttırmak ya da tekerleklere birbirlerinden bağımsız olarak fren uygulayıp aracın dengesini ve yol tutuş özelliklerini iyileştiren müdahalelerde bulunuyor.
Ayrıca DSC'nin bünyesinde görev yapan takla sensörü ise aracın yanal eğilimini kontrol altında tutuyor. BMW xDrive'da görev yapan Dinamik Çekiş Kontrolü (DTC), aracı yokuş yukarı durdurup yeniden harekete geçirmek istediğimizde ise lastiklerin buzlu zeminde yere tutunmakta zorlanıp sürekli patinaj yapmasını önlüyor. İlk kalkışlarda daha etkili olan DTC, motor devrine paralel olarak tekerleklerin daha hızlı dönmeye başlayacağını algıladığında, güç ve tork arasında dengekurarak hareketi farklı tekerleklere yönlendiriyor. Sürüş sırasında isterseniz DTC'yi devre dışı bırakabilirsiniz. DTC veya DSC kapalı olduğunda ise aynı koşullarda otomobili kontrol etmek çok zor.
Buz kaplı yokuştan aşağıya inerken ise bize HDC (Hill Descent Control) sistemi yardımcı oluyor. Aslında yardımcı olmak yerine tüm kontrolü bu sisteme bırakabiliriz. Ayağımızı fren veya gaz pedalına basmadan yokuştan aşağı inmeye başlıyoruz. HDC, hangi tekerleğe nasıl bir fren basıncı yapacağını hesaplarken biz sadece direksiyonu kumanda ediyoruz. Her sürücü, HDC ile dik bir eğimden inebilir. HDC'siz ise o noktadan inmek için profesyonel bir sürücü olmanız bile yeterli olmayabilir. Çünkü frene basma miktarını, aracın kontrol ünitesi kadar iyi ayarlamak için keskin sezilere ihtiyacınız var. Sonuçta bu sistemler sayesinde otomobil, sürücünün sürüş tekniklerini denetleyip profesyonelleştirerek hata payını azaltıp güvenliği arttırıyor.
Akıllı 4 tekerlekten çekiş sistemi olarak adlandırılan xDrive'ın öncüsü 1987 yılında 325ix ile yollara çıktı.
BMW'nin kış sürüş etkinliği kapsamında markanın uzman ekipleri tarafından teorik ve pratik eğitimleri aldıktan sonra, buz üzerindeki testlere başladık.
DSC'yi devre dışı bırakarak kullandığınızda otomobilin savrulması hemen gerçekleşiyor.
Sürekli ıslatılarak buz oluşturulan zemin üzerinde frenleme esnasında otomobilin kontrolü sürücüde gibi görünse de esas komutan sistemler oluyor!