Sayın İsmet Karaman;
Geçtiğimiz ay su birikintisinden geçerken aracım stop etti. Çalıştıramadığım için kurtarıcı çağırdım. Kurtarıcı geldi ve aracımı servisime çekti. Servis yetkilileriyle konuşmam sırasında bu kazanın kaskoya girdiğini söylediler. Bende kaskoya müracaat ettim. Eksper gelmiş incelemiş ama başlama onayı vermemiş. Hala aracım serviste bekliyor. Nedeni ise kasko sigortasını bir hafta önce yaptırmammış. Araştırmaya verildiğini öğrendim. Hasarımın ne olduğu ve boyutunu tam bilmiyorum. Sizden öğrenmek istediğim hasarımın kaskoya girip girmediği ve kaskonun başlaması için ne kadar zaman geçmesi gerektiğidir. Bana açıklamada bulunursanız sevinirim.
Haluk Deliboz
Sayın Haluk Deliboz;
Karşılaştığınız kaza kasko sigortası genel şartlarına göre teminat dahilinde bir hasardır. Yani hasarınızın ödenmesi gerekir. Ancak sigorta şirketleri genellikle tek taraflı hasarlara şüpheci yaklaşırlar. Hele kasko poliçenizin düzenleme tarihi bir hafta öncesi ise kaza olayının hangi zaman diliminde meydana geldiğine dair şüpheleri daha da artmaktadır.
Ama bu konuda ispat külfeti şirkete düşmektedir ve kanaatimce araştırmaya verilme nedeni de bundandır. Yapılacak araştırma "doğru beyan yükümlülüğünüze" göre beyan ettiğiniz tarihte ve yerde aracınızla su birikintisinden geçip geçmediğiniz yönünde olacaktır.
Kasko poliçenizin düzenlendiği tarih ile kazanın gerçekleştiği tarih arasında aracınızın yürür halde olup olmadığı yönünde araştırmanın yapılacağını düşünüyorum.
Araştırmanın kısa zamanda ve daha da önemlisi lehinize sonuçlanması bakımından araştırmacıya ve/veya sigorta şirketine yardımcı olabilirisiniz. Bunun için;
· Aracınızın su birikintisinde kaldığı halde çekilmiş fotoğraflar varsa bunları sigorta şirketine sunmanızda yarar vardır.
· Yolda kaldığınız sırada kanımca kendi imkanlarınızla tuttuğunuz çekici faturasını şirkete sunmanızda yarar vardır. Bu husus hem kurtarıcı/çekici ücretinin giderinin şirketten tazmin edebilmeniz için ve hem de araştırmacının yapacağı tahkikatta bir tanık olması bakımından önemlidir.
· Kasko poliçenizin düzenlendiği tarihten sonra bir akaryakıt istasyonundan alınmış bir akaryakıt fişi varsa ( çünkü üzerinde tarih, saat ve aracınızın plakası gibi bilgiler vardır) bunu şirkete iletiniz.
· Aracınızda OGS veya HGS gibi otoyol geçiş sistemi varsa ve bu zaman zarfında köprü veya otoyolu kullandıysanız bu geçiş kayıtlarını sigorta şirketine iletiniz.
· Bir otoparktan alınmış fiş veya benzeri bir belge varsa bunu şirkete iletiniz.
· Herhangi bir onarım veya sorun için bir yetkili servise ziyaret etmişseniz "iş emri" kayıtlarınız varsa bu iş emri kayıtlarını şirkete iletiniz.
· Veya daha da ötesi market veya bir alışveriş merkezini ziyaret ettiyseniz "varsa buranın güvenlik kamera kayıtlarını edinebilirseniz" bunları sigorta şirketine iletiniz.
Sigorta şirketine yukarıda sıraladığım belgelerinin bir veya birkaçını sunmanız durumunda aracınız kaza yapmadan önce yani poliçeniz düzenlenme safhasında da yürür halde olduğunu kanıtlar. Ki araştırmacının yapacağı da budur.
Ayrıca başka bir şirketten de olsa aracınızın daha önce kasko sigortası var mıydı? Veya aracınıza yeni sahip olduysanız varsa başka araçlarınızın kasko sigorta poliçeleri var mıydı? Çünkü bu hususlar sizin kasko sigortası sistemine olan güveninizi ve/veya alışkanlığınızı belli eder.
Aracınızın, marka, model ve kilometresi yani diğer değişle fiziki durumu önemlidir. Ayrıca servis kayıtları aracınızın bakımlı olup olmadığı hakkında araştırmacıya bir fikir verecektir.
Kasko poliçesinin yürürlükte olduğu zaman dilimini "Kasko Sigortası Genel Şartları" içinde A.9 maddesinde açıkça belirtilmiştir. Burada;
A.9.Sigortanın Başlangıcı ve Sonu kısmında: Sigorta, poliçe başlama ve sona erme tarihleri olarak yazılan günlerde aksi kararlaştırılmadıkça Türkiye saati ile öğleyin saat 12.00 da başlar ve öğleyin saat 12.00 de sona erer.
İfadesi yer almaktadır. Dolayısıyla sizin poliçeniz yürürlüktedir. Yukarıda belirttiğim gibi araştırmaya bağlı bir gecikme yaşandığını düşünüyorum.