otohaber_logo
Haberler
Asit yağmurlarından korunmanın yolları
İzlanda’da patlayan yanardağ, Avrupa’yı etkisi altına alırken atmosferden yeryüzüne asit yağmuru olarak inen küller neyse ki bu sefer Türkiye’yi teğet geçti. Bu tür doğa olaylarını takip eden asit yağmurları, canlıların yaşamasını olumsuz etkilerken otom
Asit yağmurlarından korunmanın yolları



Doğal afetlerin ne zaman olacağı, nasıl etkiler yapacağı bilinmez. Bu afetler arasında bulunan asit yağmurları, kara, hava ve demir yolu taşıtları ile fabrikalardan yayılan kükürt ve azot oksitlerin atmosferde birleşerek sülfürik ve nitrikli asitli yağmur veya karla birlikte yağmasından oluşur. Dünyayı tehdit eden asit yağmurları kendisini sürekli göstermese de aralıklı yağması bile bir tehdit unsurudur ve özellikle rüzgar sayesinde her noktaya kolayca yayılabilir. Otomobil üreticileri, üretim aşamasında çelik sacın veya boyanın korunması için çeşitli önlemler alsalar da doğaya yenilmek bazen kaçınılmaz oluyor.

Otomobilin, sülfürik ve nitrik asit karşısında özellikle karoserdeki kaynak noktalarında deformasyon olma ihtimali yüksektir. Eritme özelliğine sahip bu asitler, araçta bulunan cıvata, vida ve perçin gibi bağlama elemanlarını korozyona uğratıp mukavemeti azalabilirken bunlar uzun vadede ortaya çıkan sorunlardır. Bu kimyevi maddeler kısa vadede özellikle metalik olmayan araç boyasının renginin kimyasal yapısını bozarak, parçalı olarak solmasına neden olabilir. Ayrıca otomobilin lastik, cam fi tili gibi kauçuktan üretilen parçalarının esneme özelliklerini yitirebilmesi de görülebilir. Motorun hava girişini kaplayan asit kümeleri, ilk çalıştırma sırasında silindirlerde oluşan vakumun etkisiyle emiş sistemi üzerinde birikerek çeşitli parçaların çalışmasını engeller. Asit yağmuru kadar tehlikeli olan asit karışımlı çamur yağmurları da otomobilin özellikle mekanik parçaları üzerinde olumsuz etkiler bırakır.

Özellikle havalandırma kanallarında biriken çamur, motorun çalışmasıyla hava filtresini tıkayarak hava-yakıt karışımının ayarını bozar veya havanın debisini azaltır. Emiş sırasında tıkanan hava filtresi karşısında sürekli emiş yapan motor, filtreden geçireceği tortulu havayı silindirlere göndererek yanma sağlar. Yanma sırasında silindir yüzeylerinde biriken tortular, pistonun hareketiyle çeşitli aşınmalara neden olur ve bu da motorun ömrünü kısaltır.

Ne zaman karşılaşacağımız belli olmayan asit veya çamur karışımlı yağmurlar karşısında otomobiller için birkaç tedbir almak gerekir. Özellikle bu tür afetler karşısında otomobil için en ideal ortam kapalı garaj olurken birçoğumuzun böyle bir şansı yoktur. Bu yüzden otomobilimize boya koruma yaptırmalıyız. Boya korumasında kullanılan temizleyici maddeler, aracın boyasının matlaşması ve küçük çiziklerinin kapatılmasının dışında parlaklığını da arttırır. Bunlar, boya koruyucunun görünen özellikleri arasındayken, daha da önemlisi boya yüzeyini kaplayan film tabakası, çamur, tuz ve diğer minerallerle hava kirliliğine karşı aracın boyasını ve karoserini korur. Ayrıca güneşin zararlı ışınlarına keserek boyanın solmasını ve sararmasını önleyen ultraviyole filtreleri içerir. Böylece otomobilin ömrünün kısalması engellenir. Ayrıca otomobilin çeşitli noktalarında bulunan hava girişlerinin tıkanmaması için branda da bir çözüm olabilir. Ancak branda, otomobilin bulunduğu yere göre araç için tehlikeli olabilir. Ayrıca yağmurlu, rüzgarlı veya sisli havaların ardından otomobili fırça yerine sünger ile sıkça yıkamalıyız. Ayrıca toz, toprak veya isli bölgelerde yaşıyorsanız aracın hava filtresini de daha sık kontrol etmelisiniz. Bu tür felaketlere karşı önceden tedbir almak, her zaman daha ekonomik bir çözümdür. Ne zaman karşılaşacağımızın belli olmayacağı asit veya çamur yağmurlarına karşı aracımıza boya koruma sistemlerini uygulatmakta fayda var.

Diğer Haberler

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca hazırlanmış aydınlatma metnimizi okumak ve sitemizde ilgili mevzuata uygun olarak kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak için lütfen tıklayınız.