otohaber_logo
Haberler
Aşınmış lastiklerin riskleri
Araçların ömürlü parçalarından biri olan lastikler, Türkiye’nin bozuk yol şartlarında daha çabuk yıpranırken araç sahibinin ihmalleri kullanım süresini daha da kısaltır. Aşınmış lastikle yola devam etme riskini göze almayın.
Aşınmış lastiklerin riskleri

Diş derinlikleri ve yapısı kontrol edilmeyen, hava basıncı ölçülmeyen lastikler muhtemel bir kazanın da baş aktörleri durumundadırlar. Lastiklerin diş derinlikleri ve dişlerin yapısı yol tutuş özellikleriyle direkt ilişkilidir. Kuru asfalta göre ıslak zemindeyse bu kaza riski katlanarak artar.


Yolun yapısı, lastiğin ömrünü etkileyen birkaç noktadan biridir. Asfalt zemin ile çakıllı bir yol arasında yuvarlanma direnci farklı olduğu için lastiğin aşınması da değişir. Yolun yapısıyla ilgili sürücünün yapabileceği çok fazla bir şey yoktur. Ancak lastik hava basıncının standart değerinden az veya çok olmasıyla bu parçanın zemini tam kavrayamaması sonucu düzensiz aşınmalar başlar. Oysa 15 günde bir yapılması gereken lastik hava basıncı kontrolü sayesinde ömrü kısalmamış olur.

Balans ayarı bozulan jant, lastikle birlikte düzensiz dönerken oluşan aşınma katlanarak artar. Tekerlek ve direksiyon arasında bir köprü kuran rot sistemine uygulanan rot ayarı, lastiğin zemine tutunmasında önemli bir görev üstlenir. Bu nedenle hem rot hem de balans ayarını 3 ayda bir kontrol ettirmekte yarar var. Eğer bu kontrollerden biri dahi ihmal edilirse lastiğin diş derinliği hızla azalarak tehlikeli sınırın altına düşer; bu da araç için risktir. Değiştirilmeyen lastiğin taban yüzeyindeki diş derinlikleri farklı boyutlara ulaşır. Lastik başına düşen en az 250 kg'lik yükle sürekli dönen tekerlekteki oluşan titreşimler bu parçanın zemine tutunmasını engeller.

Aşınmış lastiklerle fren mesafesi uzayan otomobilde direksiyonun dönmesi zorlaşırken aracın ön takımında aşınmalar hızla artar. Sertleşen direksiyon ve dönmekte zorlanan tekerlekler karşısında otomobilin yakıt tüketimi artar. Bu sefer aşınan lastik, yavaşça parçalanmaya başlarken araç için de sürüş ciddi bir tehlikeye girer.

Otomobilin pahalı parçaları arasında bulunan lastiklerin ömürlerinin kısalmaması için lastik hava basınçlarını sürekli gözden geçirmek, rot ve balans ayarlarını kontrol etmek gerekir. Ayrıca ara sıra lastik dişlerine bakıp varsa taş vb. cisimleri temizlemek faydalı olur. Lastik ölçüleri, üreticinin önerdiği ebatlarda olmalı ve rotasyon (yer değiştirme) zamanı geldiğinde ihmal edilmemelidir. Ayrıca yeni lastik alırken raf ömrüne dikkat edilmeli yani yeni üretilmiş olması gerekir.

Diğer Haberler

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca hazırlanmış aydınlatma metnimizi okumak ve sitemizde ilgili mevzuata uygun olarak kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak için lütfen tıklayınız.