Sayın İsmet Karaman;
Şükrü Erdoğan
Sayın Şükrü Erdoğan;
Sigortacılık Kanunu hükümleri dayanak alınarak, Hazine Müsteşarlığı tarafından yayımlanan 2007/27 sayılı genelge ile 01.04.2008 tarihinden itibaren yalnız maddi hasarlı trafik kazalarında tarafların kazanın oluş şeklini kendilerince doldurulacak tutanak ile tespitinde anlaşmaları halinde düzenlenecek trafik kaza tespit tutanağının usul ve esasları düzenlenmiştir. Bu genelgede Tramer Tutanak Değerlendirme Komisyonu tarafından belirlenen sorumluluk ve kusur oranlarının kesin olduğu belirtilmektedir.
Siz karşı aracın sürücüsüyle birlikte düzenlediğiniz "Anlaşmalı Kaza Tespit Tutanağı" bu komisyona giderek taraflar arasındaki kusur oranlarını belirleyecektir. Kusur oranları bir taraf için yüzde 100 kusurlu, yüzde 50 kusurlu ve yüzde 0 (kusursuz) oranları olarak belirleyeceklerdir. Fakat burada çevreden duyduklarınıza katılmadığımı söylemeliyim. Çünkü değerlendirme komisyonunda görevli kişiler konularında deneyimli/yetkin kişilerdir. Pek yanlış karar vereceklerini düşünmüyorum. Şayet verilecek kararda bir yanlışlık varsa bu yanlışlığın çizilen kaza krokisinden, tarafların kaza sırasında nasıl ve ne şekilde hareket ettiklerine dair beyanlarında yer alan net olamayan ifadelerden veya belirtilen adrese göre ana yol/tali yol kavramının net olarak anlaşılmadığı durumlardan kaynaklanacağı kuvvetle muhtemeldir. Bu nedenle tarafların kendi aralarında düzenledikleri anlaşmalı tutanak önemlidir. Kaldı ki verilen kararın kendinize göre yanlış değerlendirildiğini düşünüyor ve kusursuz olduğunuz halde kusurlu gibi gösterildiyseniz dahi bunun bir çaresi vardır. Bunun için komisyona itiraz edemezsiniz ama görevli mahkemelere dava açmak suretiyle hakkınızı aramanız mümkündür. Bunun yanında her ne kadar tutanağınızı incelemesem de taraflar arasında düzenlenmiş ve şirkete beyan edilen kaza tutanağına göre durumunuzda herhangi bir farklılık yoksa kaza olayında sizin kusursuz olduğunuz tartışmasızdır. Çünkü karşılaştığınız kaza, kaza krokileri bakımından DURUM 8'e uymaktadır. Size geri geri gelerek aracınıza çarpan aracın sürücüsü 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunun 67 maddesinde belirtilen "Araçların manevraları düzenleyen kuralların" B şıkkını ihlal ettiği ortadadır. 67/B maddesi "yönetmelikte belirtilen şartlar dışında geriye dönmek veya geri gitmeyi" yasaklamıştır.
Yukarıda açıkladığım nedenlerden dolayı kusurunuzun olacağını düşünmüyorum. Aracınızın hasarının onarımı için kasko sigortasının olduğu şirkete de başvurabilirsiniz. Hemen belirtmeliyim ki hasarınızın onarımının daha kısa zamanda gerçekleşeceğini de söyleyebilirim. Kasko sigortasında varsa sahip olduğunuz "hasarsızlık indiriminiz" "kusursuz" olduğunuz için de kaybolmaz. Sigorta dilinde göre rücu ulu bir kazadır. Aracınızın model bir araç olduğu için hem de yetkili serviste onarımı gerçekleşmiş olur hem de bu onarımda orijinal yedek parçaların kullanıldığına emin olursunuz.