otohaber_logo
Haberler
Aldığım Araç Pert Çıktı
Aldığım Araç Pert Çıktı

Sayın İsmet Karaman;

Kasım ayının başında bir otomobil satın aldım. Aracımı bakımlı olduğu için beğenerek satın almıştım. Ancak kasko sigortası yaptırmak için …. sigorta şirketine başvurduğumda kasko yapamayacaklarını çünkü aracımın pert kaydı olduğunu söylediler.

Sonradan birkaç şirkete daha başvurdum kimi yapmadı kim de çok yüksek ücret istediler. Bunun nedeni ve çözümü nedir?

Ömer Erdoğan


Sayın Ömer Erdoğan;

Kasko Sigortası isteğe bağlı sigortadır. Sigortalı olarak siz ile sigortacının yani tarafların hür iradesiyle olan bir akittir. Bir kural olmasa dahi genelde sigorta şirketleri pert olmuş bir araca kasko sigortası yapmak istemezler. Elbette kendilerine göre haklı nedenleri vardır. Perte çıkmış araçları satın alarak bu araçlara sahip olan servisler, bu araçları çıkma (kullanılmış) parçalarla veya yan sanayi yedek parçalarla ve büyük bir kısmı doğrultularak, düzeltilerek onararak tekrar yürür hale getirmek suretiyle satışa sunarlar. Bu onarımı yapan servisler genelde bu işten karlı çıkmak için elinden geldiğince onarım maliyetini düşürme çabasına girerler ve usulüne uygun olmayan onarım yollarını tercih edebilirler. Bu şekilde tamir edilen (toparlanan) araç;

• Güvenlikten yoksundur ve bu nedenle yapma ihtimali yüksektir. Sigorta mantığına göre riski fazla bir araçtır. Şirket bu nedenle kasko yapmaktan çekinir.


• Bu durumdaki aracın olası bir kazası sonrası onarımı sırasında yukarıda sıraladığım biçimde usulüne uygun olmayan çıkma, yan sanayi, doğrultulmuş ve düzeltilmiş birçok parçanın sigortalı tarafından yenisinin talep edilmesiyle "haksız zenginleşme" söz konusu olacaktır. Çünkü ekspertiz sırasında Eksperin usulüne uygun olmayan bir onarım tekniği ile yapılan onarımı ve yedek parçaları tespit etmesi zordur ve hatta hasarlanmış bir araçta mümkün de olmayabilir.

Yukarıdaki bu iki önemli nedenden dolayı şirketler kasko sigortası yapmak istemezler. Ancak "hayır" yanıtını belki vermez ama risk kabul yönetmeliğini de göz önüne alarak fiyatı yüksek tutar. Bazı firmalar ise perte çıkmış araçların kasko sigortasını yaparken yüzde 25-35 gibi muafiyet uygular. Bunun anlamı hasar anında hasar bedelinin belirlenen muafiyet yüzdesi kadar bir tutarın ödenmemesidir.

Bu nedenle çözüm; ya aracınızı sigorta yapmaktan vazgeçeceksiniz ya da yüksek kasko sigorta poliçesi primi ödemeyi göze almanızdır. Ne yazık ki tercih edeceğiniz farklı bir yol yok. Yukarıdaki ifadelerimden kesinlikle aracınızın güvenlikten yoksun olduğu anlamını çıkarmayın. Çünkü ne şekilde onarımının yapıldığını bilmediğim gibi aracınızın neden ve nasıl perte çıktığı da önemlidir. Sigorta şirketleri bir aracı iki nedenden dolayı pert eder.

• Gerçek tam hasar: Onarımı mümkün olmayan (tümüyle yanan, uçurumdan yuvarlanan gibi) araçlar.

• Hükmi tam hasar: Onarımı ekonomik olmayan araçlar. Bu araçlar birkaç önemli ve pahalı parçasının hasarlanmasından dolayı perte çıkmış araçlardır.

Otomotivde genel bir kuraldır, mümkün olmasa da aracı parçalara ayırarak satılması durumunda araç fiyatının nerdeyse iki katına yakın bir fiyata yükselir. Aracınızın modelini belirtmemişsiniz. Önden aldığı bir darbe ile katalitik konvertörü hasarlanmış hava yastıkları açılmışsa pert rakamına ulaşması kolaylıkla mümkündür.

Diğer Haberler

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca hazırlanmış aydınlatma metnimizi okumak ve sitemizde ilgili mevzuata uygun olarak kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak için lütfen tıklayınız.