Karşımızda duran iki SUV'un var olma hakkı veya gerekliliği hakkında tartışılabilir ama şimdi ne yeri ne zamanı. Ancak şunu da söylemeden geçmeyelim ki karşı karşıya getirdiğimiz BMW X5 M ve Porsche Cayenne Turbo S'in de ait olduğu dünyanın en güçlü SUV'ları otomobil endüstrisinin varlığı en çok sorgulanan otomobil türlerinin başında geliyor. Bu eleştiri ve sorgulamanın haklı olduğu yönler çok. Ancak iki devin pistteki sürreal performansı karşısında otomobillerin etkileyiciliği ağır basıyor. Neyse lafı çok uzatmadan en uç spor otomobiller arasında yer alan iki güç SUV'unun karşılaştırmasına başlayalım.
Karoser
Yeni BMW X5 M büyük hava girişlerinin ön planda olduğu agresif ön tamponuyla X5'lerin en özeli olduğunu daha ilk bakışta belli ederken Porsche'nin Cayenne Turbo S'te serinin diğer modellerine göre yaptığı değişiklikleri fark etmek için otomobile ikinci kez bakmak gerekiyor. BMW iç mekanında da daha fazla sporcu rolüne bürünürken, Porsche dışı gibi içinde de standart versiyonlardan çok da ayrışmıyor. Bu konuda puan vermesek de Münihli X5 M hem ön hem de arka koltuklarında aslında sınıfı için gayet ferah bir otomobil olan Cayenne Turbo S'e göre bir tutam daha fazla ferahlık sunduğu için artı puan almayı başarıyor. Bagaj hacimleri iki rakipte de 5 kişilik bir ailenin tatil yükünü taşıyacak kadar cömert. Tekne veya bir karavan çekmek isteyenler için Stuttgartlı Cayenne, X5'in bir adım önünde: 3.500 kilograma karşı 2.970 kg. Nüans olmakla birlikte, kullanılan malzemeler ve işçilikte de Porsche, bu konuda belli bir seviyeyi çok rahat aşan BMW'nin önünde.
Buna karşın BMW'nin kozu kullanım kolaylığı oluyor. BMW'nin iDrive sistemi Porsche'nin PCM adını verdiği bilgieğlence sistemini sadece daha kapsamlı çevrimiçi fonksiyonlar ve büyük bilgi ekranıyla değil, dokunmatik yüzeyli merkezi kumanda ünitesinin ergonomik yapısıyla da geride bırakıyor.
Sürüş konforu
Kendi serilerinin en üst modelleri olan X5 M ve Cayenne Turbo S'te adaptif amortisörlerin yanında havalı süspansiyon da standart (BMW'de sadece arka aksta havalı süspansiyon var) olarak sunuluyor. Lüks sedanlarda krallara layık bir konfor sunabilen bu teknik altyapı konu iki dev performans SUV'u olunca konforu yüzde 100 sağlayamıyor. Bu durumda 21 inç çaplı, çok geniş tabanlı ve çok dar profilli performans lastiklerinin payı çok büyük. Yoldaki yamalar veya kanalizasyon kapakları her iki otomobilde de kabine yansıtılırken, X5 M'in süspansiyon sistemi Cayenne Turbo S'e göre biraz daha kuru çalışıyor. Porsche'de süspansiyon sisteminin işleyişi daha doğrusu işe yaradığı hissi daha fazla olmakla birlikte, X5'in huzurunu koruduğu dalgalı yol yüzeylerinde Cayenne'de daha fazla titreşim ortaya çıkıyor. İki otomobil de taşıma kapasitelerini sonuna kadar kullandıklarında süspansiyon sistemleri daha olgun bir hale bürünüp bu kez en kötü asfaltta bile vuruntusuz, konforlu bir sürüş sunabiliyor. X5 bu konuda da rakibinin bir adım gerisinde ama bir önceki nesil ve BMW'nin genel yapısı dikkate alındığında yapılan gelişimin büyüklüğü de ortaya çıkıyor. Geniş bir ayar imkanı ve kuvvetli yan destek sunan ön koltuklar her iki otomobilde de beğeni toplarken, Porsche'nin sürücüyü otomobile daha iyi entegre eden alçak sürüş pozisyonu daha sportif. Cayenne'de X5'e göre biraz daha yüksek tutulan ve daha iyi şekillendirilmiş arka koltuklar da daha fazla konfor sunuyor. Gürültü ölçümlerine bakıldığında tahmin edildiği gibi kayda değer farklar yok. Ancak X5 M'de A sütunlarının çevresinden yüksek hızlarda daha belirgin bir rüzgar gürültüsü duyuluyor.
Sürüş dinamikleri
Bir önceki nesil X5 M sürüş dinamiklerinde Cayenne Turbo'nun gerisinde kalmışken yeni nesil, yol tutuş parkurunda küçük bir sansasyona imza atıyor. BMW en iyi tur zamanında Porsche'yi 0,8 saniye geride bırakırken slalom testinde de daha yüksek hıza çıkmayı başarıyor. Her iki devin de kukaların arasında veya virajlarda yaptığı dans insanı büyülüyor. Bu çeviklikle aktif stabilizatörler gibi gelişmiş teknolojiler büyük pay sahibi. Bu sayede hem X5 M hem de Cayenne Turbo S doğru yönlendirildiği müddetçe sanki sırtından 1 ton atmış gibi hafif ve kıvrak hissettiriyor. Porsche, daha direkt direksiyon sistemi, daha hafif kütlesi ve biraz daha küçük olmasıyla ilk anda daha çevikmiş hissi verse de ölçümler başka türlü konuşuyor. BMW sadece uzun virajları daha hızlı geçip takip eden düzlüklerde daha yüksek hızlara çıkmakla kalmıyor. Bunları yaparken sürücüsüne çok yüksek bir sürüş güvenliği hissi veriyor. Bu sayede sürücü otomobile daha fazla güveniyor ve daha fazlası için de zorlayabiliyor. Porsche'nin gelişmiş ve çok pahalı karbon-seramik fren sisteminden farklı olarak geleneksel çelik disklerle donatılan BMW, buna karşın hem fren mesafesinde hem de frenleme karakterinde Porsche'nin yüksek seviyesini yakalıyor.
Çevre/maliyetler
Türkiye'de X5 M'i tercih edenler Cayenne Turbo S'e göre 100.000 Euro'dan fazla tasarruf ediyorlar. Bu meblağ, uçların dünyasında bile çok fazla. Kasko ve MTV her ikisinde de astronomik seviyelerdeyken 18 lt/100 km sınırına dayanan ortalama test tüketimleri de hem çevre hem de ekonomi için pek de övünülecek bir seviyede değil. Buna karşın teselli verir mi bilinmez ama her iki otomobil de gerek konfor gerek güvenlik anlamında neredeyse tüm beklentileri karşılayabilecek kadar iyi donanımlar sunuyor.
Yazı: Alexander Lidl-Eray Özgür
Fotoğraflar: Alexander Perkovi