otohaber_logo
Haberler
2008 model BMW 116i’nin yol tutuşu sorunlu mu?
Daha önce gönderdiğiniz cevapta önden çekişli araçlar ile ilgili şöyle bir saptamada bulunmuşsunuz: Önden çekişli araçlarda, aracın virajlardaki savrulma davranışı ve normal sürüş koşullarındaki tepkileri daha kararlıdır.
2008 model BMW 116i’nin yol tutuşu sorunlu mu?

Bu saptamanıza katılıyorum. 2 yıl öncesine kadar Renault 9 Broadway, Renault Megane, Ford Focus, Toyota Corolla ve VW Golf gibi önden çekişli araçları kullandım. Özellikle yol tutuş, direksiyonun yönlendirme kabiliyeti ve vites geçişleri açısından bu grupta en dinamik ve keyifl i sürüşleri Ford Focus ile gerçekleştirdiğimi söyleyebilirim. Özellikle benzinli motora sahip Focus'un dizele göre motor-şanzıman uyumu özellikle şehir içinde oldukça iyi. Şehir içindeki seyir hızlarında sürekli 1'inci, 2'nci ve 3'üncü vitesler kullanılıyor ve dizel motor karakteri gereği alt devirlerde çalışırken turboda devre dışı olduğundan çekiş gücü zayıf kalıyor. Turbo devreye girince de patlama şeklinde bir hızlanma oluyor. Yani şehir içindeki sürüşlerde akıcı, keyifl i bir kullanım olmuyor ama otoban sürüşlerinde çok daha hızlı ve tutumlu olduğu kesin. Son 2 yıldır arkadan itişli 2008 model BMW 1 Serisi kullanıyorum. Sormak istediğim soru şu; önceleri Ford Focus ile dar ve keskin dönüşlerde çok rahat, hızlı ve zemin kaygan olsa bile güvenli şekilde dönebilirken, bunu BMW ile yapmak mümkün olmuyor. Birkaç defa viraj içinde savrulunca 2 aracın karakterinin çok farklı olduğunu anladım. Özellikle yaz aylarında yapılan sulama işlemlerinde yolun bölgesel olarak ıslandığı durumlarda bu savrulma çok daha tehlikeli oluyor. BMW'de görev yapan DTC sisteminin savrulma sırasında görevini yapıp yapmadığını bilmiyorum, bu nedenle artık bu tip virajlara nerdeyse duracak kadar yavaşlayıp öyle giriyorum. Sanırım arkadan itişli araçların doğal karakteristiği bu yönde ama belki de benim sürüş stilim arkadan itişli araç için yanlış olabilir. Ya da belki 1 Serisi'nde problem olarak gördüğüm bu husus 3 ve 5 serisi gibi daha üst segment araçlarda olmayabilir. Bu açıdan arkadan itişli araçları da emniyetli bir şekilde bu tip yollarda kullanmanın önerebileceğiniz bazı ipuçları olabilir mi? Sırf bu yüzden başka açılardan birçok avantajı bulunan arkadan itişli bu premium araçları tercihlerim arasından çıkarmayı düşünüyorum.

Sayın Ertuğrul ARABACI,

DSC'nin standart olarak sunulduğu 2008 model BMW 116i'de 115 HP güç ve 150 Nm tork üreten 4 silindirli 1596 cc'lik motor görev yapıyor. Arkadan itişli aktarma sistemiyle kombine edilen BMW 116i'nin ağırlık dağılımı yüzde 50/50'dir. Bu durum araca ideal yol performansı sağlar. Özellikle arka süspansiyon ve aks sistemi BMW 116i'nin sürüş dinamizmini ön planda tutarken sert süspansiyonları konforu etkiliyor. Sorunuzda BMW 116i'nin dar ve keskin dönüşlerde (örneğin üst geçitlerin altından geçip dönerek üstüne çıkılan sapaklar gibi) ve farklı tutunma katsayısına sahip yollarda (özellikle yaz aylarında yapılan sulama işlemlerinde yolun bölgesel olarak ıslandığı durumlardaki savrulma gibi) zorluk yaşattığına değinmişsiniz. Araçtaki DTC'nin bu savrulmalara cevap vermediğine değinmişsiniz. Aslında sorunuzda belirtilen durumlara DTC'den ziyade DSC sistemi cevap vermeye çalışır. Tüm BMW 1 Serisi'nde DSC (Dynamic Stability Control-Dinamik Denge Kontrolü) standart olarak sunuluyor. Bu sistem ABS sensörleri, direksiyon açısı, yanal ivmelenme ve sapma sensörlerinden sağlanan enformasyonları kullanarak aracın önden ve arkadan kayma durumlarını algılayarak aracın stabilitesini korumaya çalışır. Bunu yaparken motor gücüne de müdahale edilir. Ön konsoldaki DSC butonuna basıldığında, öncelikle DTC (Dynamic Traction Control-Çekiş Kontrol) aktive olur. DTC'de DSC gibi aynı bilgileri kullanır fakat müdahaleden önce tekerleğin yüzde 5'den daha fazla kaymasına müsaade eder. Sonuç olarak kaygan yüzeylerde aracın fi ziksel sürüş limitlerine yaklaşıldığında çekiş geliştirilmiş olur. Tekerleklerdeki bir miktar kayma momentum kazanımı için faydalıdır. Şunu unutmamak gerekir ki bu ve benzeri sistemler fi zik kurallarını değiştirmez ve sürücünün yapması gerekenleri yerine getirmez. Önden çekişli Focus ile arkadan itişli BMW, virajlarda ve farklı tutunma katsayısına sahip yollarda farklı sürüş dinamiği gösterebilir. Bu farklılığı oluşturtacak diğer unsurlar ise; kullanılan elektronik sürüş destek sistemleri, ön ve arka düzen açılarındaki ayarsızlıklar, yük durumu, süspansiyon geometrisi ve sertliği, lastik hava basınçlarıdır. Önden çekişli araçların virajlardaki savrulma davranışı ve normal sürüş koşullarındaki tepkileri daha kararlıdır. Bunun karşısında arkadan itişli araçlar, arkadan itildiği için kararlı gidişi daha zayıftır ve motor freni uygulamalarında ani vites küçültmelere daha yüksek risk faktörü ile cevap verirler. Aracın arkadan itişli olması, arkadan kayma eğilimini (oversteering) arttırır. Ancak BMW 1 Serisi'ndeki ağırlık dağılımından dolayı araç nötr yönlendirmeye daha yatkındır. Şayet sürüşünüzde DSC aktifse diğer yazdığım konulara odaklanılması gerekir. Önden çekişli araçların virajlardaki savrulma davranışı genel olarak arkadan itişli araçlara göre daha kararlıdır.

Diğer Haberler

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca hazırlanmış aydınlatma metnimizi okumak ve sitemizde ilgili mevzuata uygun olarak kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak için lütfen tıklayınız.