Teknolojinin en yoğun kullanıldığı sektörlerin başında gelen otomotiv, gerek Ar-Ge çalışmaları gerekse kurallara hızlı uyum sağlama kapasitesiyle gelişim konusunda atbaşı gitmeyi sürdürüyor. Gün geçmiyor ki otomotiv markaları yeni bir hedefe doğru ilerlemesin.
Otomotivin gelişiminde, güç,konfor,kalite ve güvenlik gibi birçok unsur zaman zaman ön palana çıkarken günümüzün en önemli konusu otomobillerin temel felsefesini bile değiştiren çevreci, ekonomik ve başta saydığımız dört unsuru tek elde barındıran modeller üretmek haline geldi. Alternatif yakıtlar, elektrikli araçlar veya hibridler hayatımıza hep bir amaç için girdi. Daha ekonomik, dolayısıyla daha çevreci otomobiller. Tabii ki tüm kullanıcıların aklında "çevreyi koruyalım" düşüncesinin olduğunu söyleyemesek de özellikle Avrupa ülkelerinde vergilendirmenin çevreyi koruma esasına göre yapılması, doğrudan bir ekonomi ve dolaylı bir çevreciliği ortaya çıkartıyor.
Peki ülkemizde durum nasıl?
2010 yılı TÜİK verilerine göre Türkiye'de yaklaşık 15 milyon motorlu kara taşıtı bulunuyor ve bunların yaklaşık yüzde 35'i, 10 yaş üzeri. Bu da trafikteki bir çok aracın günümüz teknolojilerinden ve güvenlik koşullarından yaklaşık 10-16 yıl geride kaldığını ispatlıyor. Avrupa'da hurda diye tabir edilen otomobillerin ülkemizde günlük hayatın bir parçası olarak kullanılması tehlikenin caddelerde olduğuna işaret. Bakımları yapılmamış, eski, güvenlik donanımları çalışmaz durumda olan otomobillerin bir de ekonomilerini kaybettiği düşünüldüğünde ortaya önemli bir soru çıkıyor: Bu otomobillere ne olacak?
Sorunun cevabını vermek yerine, 16 yaş olarak belirlediğimiz eski otomobil yaşını, istatistiklere uysun diye 10'a indirdik ve aynı marka-modellerin, 2002 ile 2012 yıllarında üretilen versiyonlarını, güç ve tüketim verilerine bakarak karşılaştırdık. Zaten sadece 10 yıllık süreçteki fark bile gelişimin ekonomi ve çevre yönündeki etkilerini göstermeye yetiyor.
Haberimizi oluştururken 10 yıl içerisinde satışına devam edilen 22 modeli ve ortalama yakıt tüketimlerini hesapladık. Türkiye'de Şubat 2012 dönemindeki benzin ve motorin satışlarını ortalama bir fiyat üzerinden baz aldık ve ülkede akaryakıta bir yılda harcanan parayı bulduk. Türkiye'nin bir yıllık yaklaşık akaryakıt faturası 81.6 milyar TL. Her otomobilin günümüz standartlarında harcayacağı "ideal" bir tüketim verisiyle ortaya çıkacak yüzde 22'lik farkın, ülke açısından yaklaşık 18 milyar TL'lik ekstra bir tasarruf sağlayacağı sonucunu bulduk. 18 milyar TL'ye neler yapılır, varsın siz düşünün!