Araçların tamamına yakınında kullanılan 4 zamanlı motorların iş (üçüncü-yanma) zamanında yakıt güce dönüşür. Benzinli motorlarda piston, hava-yakıt karışımını sıkıştırırken buji kıvılcımıyla ateşleme sağlanır. Benzinli motorlarda sıkıştırma oranı 8-12 arasında değişir. Dizel motorlardaysa, yine yanma odasında piston tarafından sıkıştırılan havanın üzerine enjektörler mazotu püskürtür. Böylece dizel motorda 1/18 ile 1/22 arasında değişen bir sıkıştırma oranı elde edilirken pistonların bağlı olduğu krank miline daha bir döndürme kuvveti yani tork uygulanır. Sıkıştırma oranının, yüksek basıncın ve mazotun setan sayısının benzinliye göre yüksek olması dizel motorun torkunun artması için yeterlidir. Ayrıca dizel motorun yanma odalarında, benzinliye kıyasla daha yüksek sıcaklıklarda ve sıkıştırma oranlarında, daha büyük yanma basıncı meydana gelir. Bu nedenle pistonlar üzerinden krank miline aktarılan torku artar. Motor torkuyla, krank milinin açısal hızı yani devir sayısı ters orantılıdır. Birkaç sıra dışı motoru saymazsanız devir azaldıkça tork artar.
Haberler
Dizel motorlar neden daha yüksek tork üretir?
Dizel motorların ürettiği tork kuvvetinin benzinliden yüksek olmasının nedeni nedir?
- 28 Temmuz 2009
Otomobil dünyasının en güvenilir bilgi kaynağı
Otomobil dünyasındaki tüm önemli gelişmeleri, doğru ve tarafsız şekilde okura ulaştıran otohaber dergisi yılda 12 sayı çıkan tek otomotiv dergisidir. Yıl boyunca çıkardığı birçok ek yayınla otomobil dünyasına dair her konuda okuruna zengin bir içerik sunar. Elektrikli ve hibrit otomobillerden safkan spor otomobillere, klasik ve antika taşıtlardan SUV ve crossoverlara uzanan zengin bir özel yayın çeşitliliği sunan otohaber dergisi ayrıca yıl boyunca gerçekleştirdiği test ve karşılaştırmaları da Test Yıllığı dergisinde bir araya topluyor.
e-Bülten aboneliğimize kayıt olmak için e-posta adresinizi giriniz.